Ruim aan het eind van de dag je bureau of werkplek op.
Daarmee schep je ook meteen helderheid in je hoofd.
Toen ik -in een vorig leven- nog keurig elke werkdag op kantoor, achter een bureau doorbracht, vond ik het altijd heerlijk om aan het eind van de dag dat bureau op te ruimen. Niet alleen omdat ik dan toegaf aan mijn (kleine) neurotische trekje om orde te scheppen, maar ook omdat ik daarmee nog eens de dag doorliep. Had ik alles gedaan? Was ik niets vergeten? En zo ja, kon dat uitgesteld worden naar morgen? Ik sloot mijn werkdag op kantoor daarmee af. Maar tegelijkertijd maakte ik mijn werkplek daarmee ook ‘klaar’ voor de volgende dag. Ik checkte mijn agenda op afspraken of vergaderingen die ik had. De documenten die ik daarvoor nodig had, gingen alvast op een stapel.
En ik wist wat mij te doen stond de volgende dag. Geen verrassingen, geen stress. In ieder geval niet op dat gebied…
Wil jij ook graag voorbereid en met nieuwe energie aan je nieuwe werkdag beginnen? Deze tips kunnen je daarbij helpen.
- Maak aan het eind van de dag een ‘done-lijstje’. Wat heb je allemaal gedaan? Wat je nog niet hebt gedaan, kan op het ‘to-do lijstje’ van de volgende dag.
- Ruim je bureau op. Zo begin je de volgende dag met nieuwe energie en zonder de stress van gisteren.
- Weet hoe je nieuwe dag eruit ziet. Op die manier kan je niet voor verrassingen komen te staan, als je 15 minuten later op kantoor verschijnt en er staan 9 mensen op je te wachten. Oeps, vergadering vergeten!
- Als je overzicht hebt over je agenda en je ‘to-do lijstje’ dan weet je ook meteen of je al dan niet tijd hebt die extra klus erbij te nemen of om spontaan te gaan lunchen met die leuke collega.
Geef een reactie